Stoffkartotek kurs
Har dere kontroll på kjemikaliene i egen bedrift? Enhver virksomhet som fremstiller, pakker, bruker eller oppbevarer farlige kjemikalier er pliktige til å opprette et stoffkartotek.
Et stoffkartotek er en samling av sikkerhetsdatablad og informasjonsblad for farlige kjemikalier som brukes eller dannes i virksomheten.
Hvorfor din bedrift trenger et stoffkartotek
- Bedre kontroll = færre skader og utslipp
- Ivaretar de ansattes helse, hindrer utslipp og forurensning til miljøet
- Godt omdømme, økt lønnsomhet og konkurranseevne
- Verktøy for substitusjon, risikovurdering, uttak av fareetiketter, rapportering til myndigheter og bedriftsinternt (AMU, kjemikalieutvalg etc.)
- Hjelpemiddel til å begrense antall kjemikalier og hindre bruk av stoffer underlagt forbud og begrensninger
- Oppfyller lovkravene
Kurset omhandler:
- Kjemikaliekartlegging; hvilke kjemikalier har virksomheten?
- Oppbygging av stoffkartotek
- Kvalitetskontroll av sikkerhetsdatabladene i stoffkartoteket
- Leverandørkontakt ved eventuelle feil og mangler i sikkerhetsdatabladene
- Risikovurdering
- Kontinuerlig drift og vedlikehold (bl.a. sørge for oppdaterte sikkerhetsdatablader)
Dette er kurset for deg som:
- Arbeider med kjemikalier
- Er HMS-ansvarlig og/eller arbeidsleder
- Er Verneombud
Krav til forkunnskaper: Ingen